آگوست 13

تعریف گردشگری و جنبه های مهم اون

2 تعریف گردشگری

گردشگری به مجموعه فعالیتی میگن که در جریان مسافرت یه گردشگر اتفاق میفته . این مراحل شامل هر فعالیتی مثل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مقصد ، اقامت ، برگشت و حتی یادآوری خاطرات اون هم می شه . هم اینکه فعالیتایی رو که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام میده مثل خرید جنسای جور واجور و رفت و امد میان میزبان و مهمون رو هم در بر میگیره . کلا میشه هرگونه فعالیت و فعل و واکنشی رو که در جریان سفر یه سیاحتگر اتفاق میفته رو گردشگری به حساب بیاره.(Balaguer,2008,p:887)

برنامه-ریزی

این تعریف چار مرحله از فعالیت مصرف کننده رو دربر میگیره :

  • اقدامات ابتدایی مثل کسب اطلاعات ، پرس و جو از فامیل و دوستان ، نگه داری جا یا برنامه ریزی واسه یه بازدید روزانه و آماده شدن واسه سفر.
  • برنامه-ریزی

  • مسافرت به مقصد و برعکس که شاید شامل توقف شبونه در راه هم می شه .
  • فعالیتایی که در مقصد انجام میشه و ممکنه به شکل یکنواخت و مشخص یا بسیار جور واجور باشه.

 

  • فعالیتای بعد از سفر مثل چاپ عکس و گفت و گو و بحث درباره تجارب سفر.

این مراحل پشت سر هم نقطه شروع خوبی واسه بررسی فعالیت گردشگری هستن و دیدگاه روشنی رو درباره چگونگی و دلایل انجام سفر و نقطه نظرهای افراد درباره عوامل با ارزش هر سفر و هم اینکه نکات مهمی رو درباره توانایی یه مقصد در جلب دوباره مشتری جلو ما قرار میدن .هم اینکه بعضی از صاحب نظران ، گردشگری رو به شکل یه شبکه مبدا – مقصد مورد بررسی قرار دادن .  مثلا تعریفی از پیرس در مورد گردشگری رو در زیر آوردیم :گردشگری فعالیتی چند جانبه بوده و از آنجا که در مراحل جور واجور اون از مبدا تا مقصد ، خدمات مختلفی درخواست و عرضه می شه از دید جغرافیایی هم پیچیدهه . علاوه بر این شاید در کشور یا منطقه ای تعداد زیادی مبدا یا مقصد هست که بیشتر اونا دارای هر دو ویژگی حرکت (مبدا) و پذیرش(مقصد) هستن.(سقایی،1385،ص 21)

 

2- 3  جنبه های مهم گردشگری

احترام به بیگانه و وضع مقررات مناسب اونا از زمانای قدیم مهم بوده در رم قدیم ما قانون فامیل رو سراغ داریم که به تنظیم روابط بین شهروندان و خارجیان می پرداخت . گردشگری دارای جنبه های مهمیه که ما باید در وضع قوانین جدید دید کنیم :

الف ) بعد اقتصادی : ورود و اقامت جهانگردان باعث ورود ارز و تقویت مالی و اقتصادی کشور مون هستش و هر چی ما در این مورد فعالتر باشیم و جاذبه های بیشتری رو ایجاد کنیم موجب ورود بیشتر گردشگران میشیم اونا با خود ممکنه طرحا و ایده های مناسبی داشته باشن و یا مشتریان خوبی واسه جنسای ما باشن و یا حتی قصد مشارکت با تاجران ما رو داشته با شند .که کارشناسان فن بهتر می تونن در این به بررسی بدن .(زاهدی,1385,ص 43)

ب ) بعد فرهنگی : ورود اتباع خارجی به ایران مو جب رد و بدل کردن فرهنگی میان ایرانیان و بیگانگانه یعنی اونا با آداب و رسوم و سنن ایرونی آشنا می شن و نکات مثبت و منفی فرهنگ و تمدن ایرونی رو به سرتاسر جهان میرسونن . پس هر چی رابطه مناسبی با اونا داشته باشیم و بتونیم میزبان خوبی باشیم و مسائل امنیتی رو در حفظ و ساپورت از گردشگران رعایت کنیم ، این رفتار می تونه پیامدای بسیار مهم ای داشته باشه.
ج ) بعد سیاسی : وقتی دولت و حاکمیت ما با وضع قوانین شایسته و متعادل ، چهره ای منطقی تر از خود به نمایش بزاره و رفتارهایی که در شون یه حاکمیته از خود نشون بده و انزجارش رو از تروریسم اعلام داره و با بیشتر دولتای منطقی دنیا در رابطه باشه و حتی بدون توجه مواضع سیاسی دولتای اتباع خارجی جهت رفاه حال جهانگردان بیگانه اقدامات لایق اونا رو جفت و جور کنه و نیت پاک خود رو بیان داره ، می تونه با هزینه ای کم اذهان جهانیان رو به طرف ایران متوجه سازه تا از ایران چهره ای روشن و شایسته تو ذهن داشته باشن و در این صورت هر گونه برچسبهای اتهام آمیز خود به خود از بین میره (زاهدی،1385،ص44(

 

2 4  تاریخچه گردشگری در جهان و ایران

درزمان شصت سال گذشته، گردشگری از رشد زیادی برخوردار بوده ، طوریکه به یکی از بخشهای اقتصادی با رشدی با سرعت بالا در جهان تبدیل شده . درزمان سالهای  2005- 1950 ، گردشگری فرامرزی با اندازه رشد هرساله 5/6 درصد ، از 25 میلیون گردشگر در سال 1950 به 806  میلیون در سال 2005 زیاد شد . طبق پیش بینیای رسمی سازمان جهانی گردشگر [1](UNWTO) تا سال 2020 ، تعداد گردشگر ورودی در سطح جهان به 5/1 میلیارد نفر می رسه (سازمان جهانی گردشگری ، 2004)

ایران ، سرزمینی چار فصل و با تمدنی چند هزار ساله که از جاذبه های جور واجور و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی ، فرهنگی ، طبیعی و چیزای دیگه ای به جز اینا برخورداره . به خاطر همین در رتبه بندی جهانی از نظر برخورداری از جاذبه های گردشگری در ردیف ده کشور اول جهان قرار داره . اما با اینحال هنوز نتوانستهه جایگاه

 

واقعی خود رو در دنیا به دست بیاره . جدول شماره ( 2-1  ) اندازه رشد گردشگران ورودی قبل از انقلاب ، بعد از انقلاب ، طی زمان جنگ و طی سالای برنامه های اول  ، دوم و سوم پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رانشان میده . اندازه رشد گردشگران ورودی به ایران در زمان قبل از انقلاب معادل43/15 بود . اتفاق وقایعی مثل انقلاب اسلامی ، تغییر حکومت ، شرایط و احوال سیاسی منطقه ، جنگ ایران وعراق ، باعث شد که طی دوره 1358- 1367، اندازه رشد گردشگران ورودی به کشور دچار سیر نزولی شه و به 18/9- درصد کم بشه بعد از تموم شدن جنگ و با شروع برنامه اول پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی ایران (1373-1368) تعداد گردشگران ورودی به ایران به طور متوسط 83/28 درصد در سال رشد پیدا کرده و با تغییری کم ، درزمان برنامه سوم پیشرفت اقتصادیی کشور با کاهشی شدید نسبت به سالای برنامه اول و دوم ، به طور متوسط 74/4 درصد درسال بوده . (طیبی ،1386،ص86)
جدول 2-1متوسط اندازه رشد گردشگران ورودی به ایران

قبل ازانقلاب (1357-1333) 23/15
بعد از انقلاب ودوران جنگ(1367- 1358) 18/9-
برنامه اول(1373- 1368) 83/28
برنامه دوم(1378- 1374 ) 81/29
برنامه سوم (1383-1379 ) 74/4

منبع: سالنامهای آماری کشور طی سالهای 1383-1338

[1] World Tourism Organization



همه حقوق محفوظ است

Posted آگوست 13, 2018 by 92 in category "مقالات