بررسی روند تغییرات شاخص RCA در صادرات فرش دستباف کشور:پایان نامه رایگان روانشناسی,بررسی مزیت نسبی در تولید و صادرات فرش دستباف ایران


3-1-4- بررسی روند تغییرات شاخص RCA در صادرات فرش دستباف کشور:

علاوه بر محاسبه شاخص RCA، آنچه که می تواند برای ارائه یک تحلیل جامع مفید واقع گردد، بررسی روند تغییرات این شاخص است. برای این منظور ابتدا می بایست اقدام به محاسبه متوسط RCA طی دوره زمانی مورد نظر نمود. بالاسا جهت محاسبه متوسط RCA طی یک دوره زمانی از رابطه زیر استفاده نمود:

 

 

در این فرمول متوسط مزیت نسبی صادرات یک کالا در یک دوره n ساله‌برایm  کشور محاسبه شده است. بر اساس فرمول فوق و با توجه به محاسبات صورت گرفته در خصوص اندازه گیری شاخص RCA در جدول 3-4، متوسط RCA درصادرات فرش دستباف ایران برای یک دوره زمانی 20 ساله برابر با 52/32 بدست می آید که نمایانگر وجود مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف در طول دوره 20 ساله مزبور برای کشور ایران بوده است.

نکته دیگری که در بررسی روند مزیت نسبی در صادرات یک کالا حائز اهمیت می باشد، مسأله “ثبات روند” آن است. بدین مفهوم که عملکرد صادراتی یک کالا به جهت عوامل مختلف ممکن است با افت وخیزهای ناگهانی مواجه گردد. بنابراین به جهت محاسبه میزان ثبات روند مزیت نسبی ابتدا معادله ای را تحت عنوان “ معادله روند” با استفاده از روشهای “ اقتصاد سنجی” تخمین می زنیم:

“معادله روند”

که در این معادله ، T کل صادرات کشور مورد مطالعه می باشد. بدین ترتیب ضریب T (یعنی r)، میزان نرخ رشد متوسط “هندسی” RCA  را بدست می دهد و ضریب تعیین معادله روند (S2r)، به عنوان شاخص تقریبی “ثبات روند” مزیت نسبی آشکار شده استفاده می شود. بمنظور تخمین معادله فوق برای صنعت فرش کشور، ابتدا با استفاده از آمار و اطلاعات موجود، لگاریتم RCA در هر سال را محاسبه نموده و با تخمین معادله فوق، از ضریب تعیین S2 این معادله، را به عنوان شاخص ثبات روند مزیت نسبی آشکار شده برای صادرات فرش دستباف کشور برای تحلیل استفاده می کنیم. نتایج حاصل از تخمین معادله فوق و مـرتفع نمودن مـواردی نظیر خـود همبستگی متغیرها در تحلیل اقتصـاد سنجی، نشان دهنده آن است که میزان ثبات روند مزیت نسبی درصادرات فرش دستباف ایران برابر با 78 درصد می باشد که در سطح چندان قابل قبولی قرار ندارد و نشان دهنده عدم ثبات تغییرات مزیت نسبی صادراتی (و عملکرد صادراتی) کشور در زمینه صدور فرش دستباف است.

 

4-1-4- بررسی نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف کشور:

براساس فرمول کاربردی RCA‌ که در قسمت (2-1-4) و به منظور محاسبه مزیت نسبی ایران در صادرات فرش دستباف بکار گرفته شد، چهار عامل میزان صادرات فرش دستباف ایران، میزان کل صادرات غیرنفتی ایران، میزان صادرات فرش دستباف توسط کشـورهای عمده صادرکننده فرش و رقم کل صادرات کشورهای مزبور، در تعیین میزان RCA مؤثر هستند. بطوریکه میزان مزیت نسبی کشور در صادرات فرش دستباف با میزان صادرات فرش دستباف از ایران و نیز با رقم کل صادرات کشورها رابطه مستقیم و با میزان کل صادرات غیرنفتی ایران و صادرات فرش از کشورهای عمده صادرکننده این کالا، رابطه عکس دارد. بدین ترتیب کلیه عواملی که بر فرآیند صادرات فرش دستباف ایران تأثیر مثبت دارند، می توانند مزیت نسبی کشور را در صادرات فرش دستباف افزایش دهند.

در این راستا سؤالات پرسشنامه نوع B‌ تحقیق براسـاس مهمترین عــوامل مــؤثر بر فرآیند صادرات فرش دستباف، تنظیم شده اند و نتایج حاصل از فعالیت میدانی تحقیق توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند .

نتایج حاصله بیانگر آنست که از میان عوامل داخلی مؤثر بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف عواملی نظیر کاهش مراحل مختلف صادراتی، ممنوعیت صدور فرش های نامرغوب، محدودیت های تجاری تعرفه ای و غیر تعرفه ای، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی فرش و استفاده از شیوه مذاکرات تجاری و عقد قراردادهای تجاری بین ایران و سایر کشورها با بیشترین نقش به لحاظ تأثیرگذاری بر فرآیند صادرات و تعیین مزیت نسبی کشور در صادرات فرش دستباف ارزیابی شده اند. همچنین عواملی نظیر حمایت ها و تسهیلات دولتی، تمرکزگرایی در صادرات فرش، عضویت ایران در سازمان های بین المللی نظیر WTO و استفاده از واسطه های خارجی برای فروش و توزیع فرش در درجه بعدی اهمیت قرار گرفته اند. عامل ایجاد بازار بورس فرش نیز در کمترین سطح تأثیرگذاری بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف ارزیابی شده است. درخصوص عوامل خارجی مؤثر بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف، عواملی نظیر هماهنگی بین بخش تولید و صادرات، جهت بخشیدن تولیدات مبتنی بر سفارشات صادراتی، اعمال سلایق خریداران و نیازهای بازار و عملکرد صادراتی کشورهای رقیب به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر فرآیند صادرات و تعیین مزیت نسبی کشور در صادرات فرش دستباف ارزیابی شده اند. مطالعاتی تفصیلی در خصوص عوامل مؤثر بر مزیت نسبی کشور در صادرات فرش دستباف در ادامه ارائه شده است .

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

141985615752731

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *