آگوست 6

این، مدیر، برای، یک، باید

شده‌اید؛ اما در پایان، این خود شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید؛ درست مثل کسی که از میان سیم آبی و قرمز، باید یکی را قطع کند تا عاقبت بمب خنثی شود؛ در غیر این صورت، اگر موفق شوید آنگاه لذت واقعی فتح و پیروزی را از کف داده‌اید؛ زیرا شما دیگری را به نیابت از خود به میدان فرستاده بودید، و اگر شکست بخورید دنبال مقصر می‌گردید تا مسئولیت شکست را به گردن او بیندازید.
________________________________________
: درخت تصمیم‌ گیری چیست؛ چگونه بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟
________________________________________
سنگ بزرگ علامت نزدن است
آموختن مهارت تصمیم‌گیری را از تصمیمات ساده‌تر و کوچک‌تر آغاز کنید. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به سطح مطلوبی از این توانمندی، باید به‌طور مستمر و تدریجی تلاش کنید. هیچ‌کس به یکباره علامه‌ی تصمیم‌گیری نمی‌شود.
ابتدا، با پرورش نیمکره‌های چپ و راست مغزتان، کیفیت تفکر انتقادی و تفکر خلاق را در خود بهبود دهید؛ آنگاه به نبرد با ترس ناشی از تصمیم‌گیری بروید. سپس از سد اهمال‌کاری و مسئولیت‌گریزی عبور کنید تا سرانجام به هدف خود دست یابید.
کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته شده است. برای مثال می‌توانید کتاب «از شنبه» به قلم محمدپیام بهرام پور را مطالعه کنید. این کتاب به‌طور ویژه به مسئله‌ی اهمال‌کاری یا همان پشتِ گوش انداختن پرداخته است. کتاب «آموزش مهارت‌های زندگی FOR DUMMIES» نوشته‌ی «جنی پردی» نیز گزینه‌ی خوبی است. این کتاب توسط انتشارات «آوندِ دانش» و با ترجمه‌ی «فرشید قهرمانی» منتشر شده است. در این کتاب نیز، ضمن آشنایی کلی با مهارت‌های ضروری زندگی، درخصوص تصمیم‌گیری نیز مطالب متعددی خواهید آموخت. کتاب فوق‌العاده ارزشمند دیگر، «نظریه‌ی انتخاب» از «ویلیام گلاسر» است. مطالعه‌ی این کتاب، بر زندگی شخصی خود من تا?ثیری بسیار مثبتی داشته است.
سخن پایانی
مطمئن باشید که هیچ‌ شخصی وجود ندارد که همه‌ی تصمیماتش از ابتدا تا انتها صحیح بوده باشد؛ مگر انبیاء، امامان و مردان بزرگ و برگزیده‌ی الهی. با این توضیح، نکته‌ی مهم این است که از هر اشتباه خود، عبرت بگیرید تا مکررا مرتکب آن نشوید. اشتباهات جدید چیزی جز آموختن و تجربه‌اندوزی نیست؛ لذا کوله‌بارتان را از تجربیات متعدد و متنوع انباشته کنید. کافی است که از لاک انفعال و رکود بیرون بیایید تا با نمایش شجاعت و خلاقیت خود، به احساس افتخار دست یابید.
تهیه شده در: chetor.com



آیا به‌خوبی با دیگران کار می‌کنید و راهنمای خوبی هستید؟ این دو ویژگی شاید از شما یک مدیر خوب بسازد، اما برای اینکه عنوان مدیر موفق به شما اطلاق شود، باید از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار باشید. در تعیین اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید شد یا نه، عواملی نقش دارند. خبر خوب این است که ویژگی‌های یک مدیر موفق، لزوما نباید ذاتی باشند و به‌صورت اکتسابی نیز می‌توان آنها را به‌دست آورد. اگر در فکرِ مدیریت هستید، این ?? ویژگیِ مدیران موفق را به‌خاطر داشته باشید.

________________________________________
: فوت و فن‌های موفقیت مدیر نایکی
________________________________________
ویژگی‌های شخصی

برخورداری از ویژگی‌های شخصی به بهتر شدنِ شما و تعاملات‌تان با دیگران کمک می‌کند و از شما مدیر موفقی می‌سازد که دیگران برای آن احترام قائلند و از پیروی کردن از او احساس رضایت می‌کنند.
?. خودانگیزی
اگر مدیر از خودانگیزی برخوردار نباشد، نمی‌تواند به دیگران انگیزه بدهد. خودانگیزی یا به‌ عبارتی، تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایف، از ویژگی‌های شخصی یک مدیر موفق است.

?. صداقت
کارمندان به مدیر موفق اعتماد می‌کنند، چون به صداقت او ایمان دارند. یک مدیر موفق از حق‌ کارمندانش دفاع می‌کند، از قوانین سرپیچی نمی‌کند، به گفته‌هایش پایبند است و صداقت توشه‌ی راه اوست.
?. قابلیت اعتماد
یک مدیر موفق باید قابل‌اعتماد باشد و رؤسا و زیردستانش بتوانند روی او حساب باز کنند.
«راستش را بخواهید، این اعتماد افراد است که به شما قدرت زیادی می‌دهد. جلب اعتماد دیگران قدرتمندتر از تمام تکنیک‌های مدیریتی است.»
– لینوس توروالدز
اشتراک‌گذاری در Facebook

اشتراک‌گذاری در Twitter

?. خوش‌ بینی
آیا شما با امید، چشم‌به‌راه آینده هستید؟ نگرش خوش‌بینانه‌ی یک مدیر، روحیه‌‌ی کارمندانش را بالا می‌برد، الهام‌بخش آنهاست و باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهند، لذت ببرند.
?. اعتماد به‌ نفس
شما باید بتوانید تصمیمات‌تان را با اعتمادبه‌نفس بگیرید و به دیگران نشان بدهید که قادر به تصمیم‌گیری‌های درست هستید. اعتمادبه‌نفس شما به نفع اطرافیان‌تان است و ناخودآگاه به آنها منتقل می‌شود.
?. آرامش
یک مدیر موفق در مواجهه با سختی‌ها ناامید نمی‌شود و تواناییِ آرام ماندن در شرایط بحرانی و انجام اقدامات لازم از خصوصیات چنین فردی است.
?. انعطاف‌پذیری
میزان خاصی از انعطاف‌پذیری برای انطباق با موقعیت‌های مختلف، لازمه‌ی مقام مدیریت است.
________________________________________
: ?? عادت رئیس‌های دوست‌داشتنی
________________________________________
ویژگی‌های کاری

برای یک مدیر موفق، داشتن هوش کسب‌وکار مهم است. با اینکه نیاز نیست میزان هوش یک مدیر در حدِ هوش یک معامله‌گر حرفه‌ای باشد، اما آشنایی با اصول و روال اساسی کسب‌و‌کار برای او مفید خواهد بود.
?. دانش صنعت
شما از صنعتی که در آن مشغول به‌کار هستید، چقدر آگاهی دارید؟ برای اینکه بتوانید پاسخ‌گوی پرسش‌ها باشید و کارهایتان را به‌نحو مؤثری انجام بدهید، باید از دانش صنعت برخوردار باشید. شاید کارگران نیازی به دانش صنعت نداشته باشند، اما یک مدیر موفق، تاحدودی از این دانش برخوردار است.
?. آشنایی با زمان واگذاری
یک مدیر موفق می‌داند که می‌تواند برخی از وظایفش را به دیگران واگذار کند، همچنین می‌داند چه کسانی آن وظایف را با موفقیت انجام می‌دهند و در این راه از کمک گرفتن از این افراد، دریغ نمی‌کند.
«مدیران موفق کسانی هستند که از درک کافی برخوردارند و می‌دانند چه کسانی را برای انجام خواسته‌هایشان انتخاب کنند، همچنین از خویشتن‌داری کافی برخودارند و در کاری که به دیگری واگذار کرده‌اند، دخالت نمی‌کنند.»
– تئودور روزوِلت
اشتراک‌گذاری در Facebook

اشتراک‌گذاری در Twitter

??. رویکرد سازمانی
برای اینکه مدیر موفقی باشید باید رویکرد سازمانی را سر لوحه‌ی کارتان قرار بدهید. روند پیشرفت پروژه‌ها، کارمندان و وظایف‌شان را پیگیری کنید تا در جریان اموری قرار بگیرید که باید در کسب‌وکارتان به آنها رسیدگی شود.
??. مدیریت مقدماتی مالی
با مفاهیم مقدماتی مالی آشنایی داشته باشید تا بدانید چگونه مسائل مالی مربوط به پروژه‌ها را مدیریت کنید.
??. سلسله‌ مراتبِ کاری
شما باید سلسله‌ مراتب کارتان را بشناسید و از آن پیروی کنید. حتما وظایف‌تان را درک کنید و بدانید گزارش کارتان را باید به چه کسی بدهید. همچنین باید از نحوه‌ی تأثیر سازمان بر زیردستان خود آگاهی داشته باشید.
??. مفاهیم حقوقی
نیاز نیست کارشناس مسائل حقوقی باشید، اما باید مفاهیم حقوقی در حیطه‌های آزار و اذیت جنسی، روش‌های صحیح استخدام و اخراج، محرمانه بودن و مسائل دیگر را درک کنید.
________________________________________
: ? نشانه برای اینکه شیوه مدیریتی شما ضعیف است
________________________________________
ویژگی‌های ارتباطی

یک مدیر موفق باید بتواند به‌نحو مؤثری ارتباط برقرار کند. شاید از ویژگی‌های مختلفی که به ارتباطات مربوط می‌شوند، تعجب کنید. حتما توانایی خود را برای برقراری ارتباط تقویت کنید. اگر می‌خواهید هم‌زمان با انجام وظایف مدیریتی‌ خود، به‌خوبی با دیگران ارتباط داشته باشید، سعی کنید از ویژگی‌های زیر برخوردار شوید:
??. ارتباطات نوشتاری
یاد بگیرید در قالب‌ ایمیل، یادداشت و پیام تشکر، به‌نحو مؤثری با دیگران ارتباط برقرار کنید. طرزِ نگارش یک مدیر موفق باید حرفه‌ای و بدون اشتباهات دستوری باشد.
«میزان انگیزه‌ی یک کارمند نتیجه‌ی مجموع تعاملاتی است که با مدیر خود دارد.»
– باب نِلسون
اشتراک‌گذاری در Facebook

اشتراک‌گذاری در Twitter

??. سخنرانی
سخنرانی کردن، اعلام رسمی خبرها و بیان دقیق ایده‌ها در مصاحبه‌ها یا خطاب به کارگران از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.
‍??: بازخورد سازنده
ارائه‌ی بازخورد‌های سازنده و مفید از دیگر ویژگی‌های یک مدیر موفق است.
«بازخورد شاید خوشایند نباشد، اما ضروری است. عملکردِ بازخورد مانند احساسِ درد در بدن انسان است و توجه ما را به محل درد معطوف می‌کند.»
– وینستون چرچیل
اشتراک‌گذاری در Facebook

اشتراک‌گذاری در Twitter

??. گوش دادن فعال
یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های ارتباطی، گوش دادن است. حتما به صحبت‌های کارمندان، رؤسا و مشتریان خود به‌صورت فعال گوش بدهید.
________________________________________
: مدیریت ارتباط با کارمندان؛ چطور ارتباطی سازنده با اعضای تیم خود برقرار کنیم؟
________________________________________
??. قاطعیت
هنگام دادنِ دستورالعمل‌ها، در مورد کاری که باید انجام بشود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود، قاطعیت داشته باشید.
«اگر بخواهم در یک کلمه، ویژگی‌های یک مدیر موفق را خلاصه کنم، می‌گویم: قاطعیت.»
– لی آیاکوکا
اشتراک‌گذاری در Facebook

اشتراک‌گذاری در Twitter

??. آمادگی برای سخنرانی
از پیش به متن سخنرانی خود فکر و آن را تهیه کنید تا سخنرانیِ روشن و دقیقی داشته باشید.
??. خدمات مشتری
خدمات مشتری یک ویژگیِ رابطه‌ای است. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید با مشتریان خود رابطه‌ی خوبی برقرار کنید. سعی کنید آنها را درک کنید و خودتان را جای آنها بگذارید.
??. میانجی
آیا می‌دانید چگونه صلح برقرار کنید؟ معمولا یک مدیر موفق در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که به‌واسطه‌ی آنها باید میان کارمندان، میان یک کارمند و مشتری یا میان یک عضو ارشد سازمان و یک کارمند، به‌عنوان میانجی عمل کند. این ویژگی را در خودتان تقویت کنید و تکنیک‌های حل اختلاف را یاد بگیرید تا مدیر موفقی باشید.
??. عضو تیم
آیا شما عضوی از یک تیم هستید؟ اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید بتوانید به عنوان عضوی از یک تیم، مایل به کار کردن با دیگران باشید و به وظایف‌تان عمل کنید.
??. احترام
اگر می‌خواهید به‌ عنوان مدیر، شما را محترم بشمارند، باید با دیگران محترمانه رفتار کنید. این کار به خود شما بستگی دارد که الگوی چنین رفتاری برای دیگران باشید.
??. همکاری
شما باید بتوانید با تیم خود همکاری داشته باشید و بدانید ایده‌ها و شخصیت‌ها را چگونه با هم ادغام کنید.
??. ارزش قائل شدن برای دیگران
یک مدیر موفق کاری می‌کند که کارمندانش احساس باارزش‌بودن کنند. کارمندان احتیاج دارند از سوی مدیر به کمک‌هایشان مهر تأیید زده شود تا احساس کنند وجودشان برای سازمان مفید است.
برگرفته از: phdinmanagement.org

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی برگزاری جلسات موثر به روش اساتید هاروارد
جلسات کاری را تبدیل به ابزار موفقیت خود کنید

8000تومان



تا حالا به این فکر کرده‌اید که مدیران مختلفی که با آنها کار کرده‌اید، چه ویژگی‌های مثبت و منفی مشترکی دارند؟ نتایج تحقیقی که به‌تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد برخی ویژگی‌های مشترک در تمام مدیران بد دنیا وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.
:
اصول مدیریت ژاپنی و تفاوت آن با شیوه‌های غربی
مدیریت تغییر در سازمان و نحوه پیاده‌سازی آن
مدیریت قارچی چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟
همه‌ی ما در ذهن‌مان مدیر یا رئیسی داریم که در صدر فهرست بدترین مدیران دنیا قرار می‌گیرد، اما چه چیزی باعث شده است این ذهنیتِ بد درباره‌ی آنها در ذهن ما به‌وجود بیاید؟ جالب است بدانید ویژگی‌های شخصیتیِ خاصی وجود دارند که در تمام مدیرانِ بد دیده می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها این است که آنها هرگز خود را مدیر بدی نمی‌دانند، بلکه تصور می‌کنند همواره کارهای خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و مدیر خوبی به‌شمار می‌روند. به شما توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را واقع‌بینانه بخوانید و اگر ویژگی‌های مدیران بد را در خود شناسایی کردید، آن را اصلاح کنید.
ویژگی‌های مشترک بدترین مدیران دنیا
?. ارتباط برقرار نمی‌کنند
یکی از موارد بسیار بدی که ممکن است در محیط کار وجود داشته باشد، این است که رئیس، ارتباط خوبی با کارمندان برقرار نکند. اگر چنین ویژگی‌ای در شما وجود دارد، باید آن را ترک کنید و تاحدامکان با کارمندان خود صادقانه‌تر و بازتر رفتار کنید.
?. دچار خودشیفتگی‌ هستند
این یکی از خصوصیات وحشتناک مدیران بد است. افرادی با این تیپ شخصیتی، تمام فکرشان این است که اثر کار دیگران بر خود را بسنجند یا همواره به این فکر کنند که موفقیت یا شکست دیگران چه تأثیری روی آنها دارد. اما به‌خاطر داشته باشید در کار تیمی، هیچ خودبینی‌ای وجود ندارد و این قانون برای مدیران نیز صدق می‌کند.
________________________________________
: ?? نشانه خودشیفتگی مدیران
________________________________________

?. وسواس بیش‌ازحد به‌خرج می‌دهند
برخی مدیران تمایل دارند جزئی‌ترین کار کارمندان خود را نیز کنترل کنند. اگر نمی‌توانید به‌اندازه‌ی‌کافی به تیم خود استقلال عمل بدهید، پس بهتر است اصلا تیم تشکیل ندهید.
?. بین کارمندان تفاوت قائل می‌شوند
شاید به‌عنوان مدیر یک مجموعه با برخی کارمندان خود روابط بهتر و صمیمی‌تری داشته باشید، اما باید این صمیمیت و توجهِ بیش‌ازحد به آنها منحصر به خارج محیط کار باشد، چراکه لازم است در فضای داخلی محیط کار با همه به‌مساوات رفتار کنید.
?. از کارمندان‌شان انتظاراتی نامشخص دارند
اگر مدیری نداند که از کارمندش چه می‌خواهد، کارمندان او چطور می‌توانند انتظارات او را برآورده کنند؟
تبلیغات

________________________________________
: ?? قانون آزار دهنده که باعث می‌شود بهترین کارمندان استعفا دهند
________________________________________
?. از ترس به‌عنوان عاملی انگیزشی استفاده می‌کنند
اگر هدف شما از مدیریت، این است که از عامل ترس برای حرکت تیم به جلو استفاده کنید و کارمندان از شما بترسند، باید بگوییم که راه را اشتباه می‌روید، چراکه استفاده از این حربه برای پیشبرد کار تیمی، نه اخلاقی است و نه صحیح.
?. زود عصبانی می‌شوند
اینکه افراد در شرایط خاصی بی‌حوصله یا ناراحت می‌شوند، طبیعی است، اما مورد غیرطبیعی این است که بی‌جهت از تن صدای بلند خود برای بروز ناراحتی‌شان در محیط کار استفاده کنند.
?. قادر به تصمیم‌گیری نیستند

به‌عنوان رهبر تیم، یکی از وظایف اصلی شما این است که در شرایط سخت بتوانید تصمیمات مهم بگیرید. اگر مدیری نتواند حتی برای ناهار تصمیمی بگیرد، بهتر است این حرفه را رها کند و دیگر به مدیریت فکر هم نکند.
?. در موفقیت‌هایی که نقش چندانی در آن نداشته‌اند، سهم بزرگی برای خود قائل می‌شوند
حتما تا حالا مواردی پیش آمده است که کاری را شما انجام داده‌ باشید، اما رئیس‌تان آن را به‌نام خود ثبت کرده باشد. این کار حس خوبی در کارمندان به‌وجود نمی‌آورد. این کار را هرگز نباید تکرار کرد.
??. تیم را به‌خاطر ناکامی‌ها سرزنش می‌کند
این مورد دقیقا نقطه‌ی مقابل مدیرانی است که به‌خاطر عملکرد خوب تیم، به آنها پاداش می‌دهند. مدیران سرزنشگر، در ناکامی‌ها همه را مقصر می‌دانند جز خودشان.
________________________________________
: ? اشتباه جبران?ناپذیر مدیران تازه‌کار و راه‌های جلوگیری از آن
________________________________________
??. از چاپلوسی خوش‌شان می‌آید
افرادی که چاپلوسی می‌کنند، تمام وقت خود را صرف این کار می‌کنند تا بلکه نزد مدیر، خوب جلوه کنند. دلیلش این است که آنها می‌دانند رئیس از تعریف و تملق خوشش می‌آید. مدیر خوب، علایق کارمندان به خود را در قلب خود لمس می‌کند و نه از طریق زبان.
??. هرگز عذرخواهی نمی‌کنند یا مسئولیت اشتباهات را نمی‌پذیرند
مدیر خوب، مسئولیت خطای خود را همواره می‌پذیرد، ولی مدیر وحشتناک، هرگز زیر بار چنین کاری نمی‌رود.
??. در برابر تغییر مقاومت می‌کنند
مدیرانی که هرگز در برابر تغییرات روی خوش نشان نمی‌دهند، با تفکرات بسته‌ی خود باعث شکست تیم می‌شوند.
??. کارمندان را درک نمی‌کنند
شاید مواقعی پیش آمده باشد که رئیس شما بدون توجه به دستاوردهای شما حتی یک تشکر خشک‌وخالی هم از شما نکرده‌ باشد. این مسئله برای کار گروهی سم است، چراکه باعث تضعیف روحیه‌‌ی افراد می‌شود.
??. در ایجاد انگیزه در تیم ناتوان‌اند
این سبک از مدیران در پی استفاده‌ی بهینه و بازدهی حداکثری از کارکنان خود نیستند.
________________________________________
: ? راهکار مهم برای انگیزه دادن به کارمندان
________________________________________
??. وقتی کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، از دسترس خارج می‌شوند
این دسته از مدیران اغلب در کافه‌های اطراف دفتر مشغول چای‌خوردن‌اند و از بیرون به مدیریت کارمندان می‌پردازند. وقتی به حضور این مدیران برای انجام کارهای مختلف نیاز است، به‌طور مرموزی غیب می‌شوند.
??. با بروز مشکلات، از دسترس



همه حقوق محفوظ است

Posted آگوست 6, 2018 by 92 in category "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *