آگوست 6

این، برای، یک، دیگران، رهبر

، قرار نیست زندگی کنید تا انتظارات دیگران را برآورده کنید. هرچقدر که بیشتر خود و تصمیمات‌تان را تأیید کنید، کمتر به تأیید دیگران نیاز خواهید داشت. شهامت داشته باشید و خودتان باشید، اهداف خودتان را بدون مقایسه‌ی خودتان با دیگران، دنبال کنید.
برای موفقیت، هیچ‌گاه نباید موفقیت دیگران را ضعف پیشروی خود تلقی کنید.
3. برای خودتان ارزش قائل باشید

سعی نکنید آن‌گونه باشید که دیگران می‌خواهند؛ چراکه خود واقعی‌تان را گم می‌کنید. شاید برای برخی افراد ارزشمند نباشید، اما هیچ‌وقت تردید نداشته باشید که برای برخی دیگر، غیرقابل جایگزین خواهید بود. به‌جای اینکه اسیر افرادی شوید که شما را پس می‌زنند، ارزش خود را در همراه شدن با کسانی که قدردان حضور شما هستند نشان دهید.
فراموش نکنید که مهم نیست چقدر خوب هستید. همیشه افرادی هستند که از شما خوش‌شان نمی‌آید. اصلا هم برای‌شان مهم نیست که شما چقدر خوب و سخت‌کوش هستید. زمانی که واقعا ارزش خود را درک کردید، دیگر هیچ‌وقت برای دستیابی به یک جایگاه با دیگری رقابت نخواهید کرد. هنگامی که بحث درباره‌ی موفقیت شماست، مذاکره نخواهید کرد! یا موفق هستید و یا نیستید!
________________________________________
: چطور با خودتان مهربان‌تر باشید؛ ?? نکته طلایی
________________________________________
?. از دیگران بی‌نیاز باشید
یاد بگیرید که با دستاوردها، وظایف و مسئولیت‌های خودتان زندگی کنید. منتظر نباشید که دیگران تغییر کنند. تلاش نکنید که دیگران را کنترل کنید. بر روی تغییراتی که برای رسیدن به سطح مطلوب موفقیت و اعتمادبه‌نفس نیاز دارید تمرکز کنید.
اگر منتظر تغییر شخصی دیگر باشید، انگار که فرمان زندگی خود را به‌دست او داده‌اید. منتظر نباشید که شخصی غیر از خودتان، شما را به آن سطح از موفقیتی که می‌خواهید برساند. این امر مثل زندانی تیره و تار است که خودتان و دیگران را در آن اسیر خواهید کرد. از غیر بی‌نیاز باشید. از احساسات‌تان و هرگونه انتظارات غیرواقعی که از دیگران دارید آگاه باشید.
هر چقدر بیشتر شایسته و توانمند باشید، به دیگران کمتر نیاز خواهید داشت و راحت‌تر با آنها تعامل خواهید داشت.
تبلیغات

________________________________________
: ?? ویژگی رفتاری آدم‌های اصیل
________________________________________
?. عزت نفس داشته باشید
انسان‌هایی که واقعا قدرتمند هستند هیچ‌گاه نیاز ندارند که توضیح دهند که چرا شایسته‌ی احترام‌ هستند؛ بلکه خیلی راحت کسانی را که به آنها احترام نمی‌گذارند همراهی نمی‌کنند. دیگران تنها به همان اندازه‌ای که برای خود احترام قائل هستید به شما احترام خواهند گذاشت. آزادی شخصی، اعتمادبه‌نفس و موفقیت، با پیشرفت و یادگیری فردی نتیجه می‌شوند. این را بپذیرید که برخی اوقات بهترین چیزی که می‌توانید بگویید «نه» است. مرزهایی مشخص برای عزت نفس خود در نظر داشته باشید.
اگر از دیگران انتظار احترام داشته باشید رنج خواهید کشید. به آنچه هستید ایمان داشته باشید و در همین راستا پیش بروید. هیچ‌گاه انجام کاری را که خودتان از پس آن بر می‌آیید از دیگران درخواست نکنید. زمانی که شرافت نفس را تمرین می‌کنید، به خودتان این شانس را می‌دهید که خوشحال و موفق باشید.
________________________________________
: عزت نفس چیست؛ چرا باید عزت نفس داشته باشیم؟
________________________________________
?. خودتان را بپذیرید
همه‌ی ما انسانیم. با وجود همه‌ی کمبودهایی که داریم، باید خودمان را بپذیریم. زمانی که خودتان را بپذیرید، متوجه می‌شوید که دیگران هم مثل شما یک انسان هستند. دیگر از آنها انتظار نخواهید داشت که همانند آنچه تصور می‌کردید باشند. دیگر با کوتاهی آنها عصبانی نخواهید شد.
بر روی پیشرفت فردی خود متمرکز باشید. بدون در نظر گرفتن همه کمبودهایی که وجود دارد، به دنبال راه‌هایی باشید که زندگی شما را غنی، هیجان‌انگیز، تکمیل و شاداب خواهند کرد. زندگی کردن با این رویکرد، نیاز شما به کنترل کردن دیگران را کاهش خواهد داد. درنتیجه، به شخصی سالم‌تر برای تعامل و کار تبدیل خواهید شد. بعد از اینکه دست از انتظارات بالای خود از دیگران برداشتید، شروع به قدردانی از آنها خواهید کرد و برای رسیدن به اهداف‌تان به خودتان تکیه می‌کنید.
7. خودتان را دوست داشته باشید

زندگی چالش‌برانگیز است، چراکه هر چیزی و هر کسی در اطراف شما زودگذر خواهد بود. زندگی را همیشه روبه‌راه نخواهید! توانایی‌های خود را در آغوش بگیرید و از خصوصیات چالش‌برانگیز خود آگاه باشید. شخصیت شما همواره باید در حال رشد باشد. این پیچیدگی شماست که شما را برای دیگران جالب و الهام‌بخش می‌کند.
زندگی کردن برای خوشحال کردن دیگران، خوددوستی نیست؛ بلکه خود را کوچک و خُرد کردن است. برای شخص پست و حقیر، هیچ راهی برای موفقیت وجود ندارد.
در زندگی، با توانایی پیروزی در سختی‌ها و ناامنی‌ها سنجیده می‌شوید، نه با دوری کردن از آنها. زمانی که از خود آگاه هستید، خود را به‌عنوان کاری می‌بینید که در حال پیشرفت است. این نوع تواضع و فروتنی درکی عمیق‌تر از دیگران و انسانیت آنها به شما خواهد داد. اگر به همان نسبتی که بر روی رشد خود و اینکه چگونه با تغییر خود موفق خواهید بود، تمرکز کنید، حس کنترل و اعتمادبه‌نفس‌تان به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. موفقیت فقط به معنی خوب بودن نیست. باید زمانی که حس می‌کنید به چالش کشیده شده‌اید، به خودتان بیشترین تعهد را داشته باشید.
هر آنچه که گفتیم، به «خودتان» خلاصه می‌شود. چراکه شما تنها شخصی هستید که می‌تواند این توانایی‌ها را پیشرفت دهد. به‌ندرت پیش می‌آید که دیگر افراد یا وضعیت‌ها، همان کسی یا چیزی باشند که شما می‌خواهید. بهترین‌ها را آرزو کنید و خود را از دلبستگی به کمال رها کنید.
برگرفته از: entrepreneur

این مجموعه صوتی پرطرفدار را از دست ندهید
مقالات صوتی

مجموعه صوتی پرطرفدارترین مقالات با موضوع رازهای موفقیت
موفقیت چیزی جز رعایت یک سری اصول و تمرین مداوم آنها نیست

7000تومان



رهبری یک تیم یا شرکت امری چالش‌برانگیز است. یک رهبر باید کارکنان‌ را مدیریت کند، برای‌شان الهام‌بخش باشد و به توسعه‌ی فردی‌شان کمک کند. خبر بد اینکه هیچ نسخه‌ی واحدی برای موفقیت در رهبری وجود ندارد. نمی‌توان گفت اگر فلان کار را بکنید یا فلان تاکتیک را در پیش‌ بگیرید، قطعا رهبر موفقی می‌شوید. ولی خب، یک‌سری فوت‌و‌فن‌های کوزه‌گری هم وجود دارد که توجه به آنها خالی از لطف نیست. در واقع یک رهبر زیرک می‌تواند با توجه به شرایط تیمش، از برخی راهکارها بهره‌ بگیرد. خبر خوب اینکه ما انبوهی از کتاب‌های مربوط به رهبری را مطالعه کردیم، راهکارهایی که امتحان‌شان را پس داده‌اند انتخاب کردیم و در ادامه‌ی همین مطلب قرار دادیم. پس با ما باشید تا با ? اصل کلیدی مدیریتی از بهترین کتاب‌های یک دهه‌ی گذشته آشنا شوید.
________________________________________
: رهبری چیست؛ تعریف رهبری از دید ?? مدیر برجسته دنیا
________________________________________
?. هدف را واضح بیان کنید سپس آزادی عمل بدهید
سبک رهبری بعضی از مدیران بزرگ، مستبدانه است. برخی از آنها نمونه‌ی بارز یک رهبر ظالم هستند، برخی هم تا آنجا پیش رفته‌اند که لقب دیکتاتور را از آن خود کرده‌اند. نمونه‌‌اش همین آقای استیو جابز خودمان. شاید فکر کنید چون آقای جابز و کمپانی اپلش این چنین موفق هستند، دیکتاتور بودن یک اصل کلیدی است. با همه‌ی احترامی که برای ایشان قائلم باید بگویم نه! آن هم یک نه‌ی قوی و محکم، از آنهایی که هیچ تبصره‌ای به «آری» تبدیل‌شان نمی‌کند.
کتابی هست به نام «In Search of Excellence» خیلی جدید نیست، ولی چیزهای زیادی برای گفتن دارد. در این کتاب دو مشاور علت عظمت شرکت‌های بزرگ را بررسی کرده‌اند. آنها می‌گویند راز موفقیت این سازمان‌ها چیزی دقیقا خلاف رهبری مستبدانه است؛ آزادی عمل. در واقع در بسیاری از این شرکت‌ها این رهبر نیست که تصمیم می‌گیرد، بلکه فرد متخصصی است که کار به او سپرده شده است. رهبر فقط می‌گوید من می‌خواهم به فلان هدف برسم. دیگر این متخصص است که باید با خلاقیت خودش راه رسیدن به هدف را پیدا کند. نکته‌ی ظریف این نوع از رهبری، اعتمادی است که رهبر به متخصصانش دارد.
ال.دیوید مارکت (L. David Marquet) فرمانده‌ی سابق دریایی، در کتابش با نام «Turn the Ship Around» همین مفهوم را تحت عنوان سیستم «رهبر-رهبر» معرفی می‌کند.
در واقع به جای داشتن تیمی وابسته که اعضای آن نیازمند تعیین تکلیف از سوی شما هستند، می‌توانید افرادتان را به نحوی تشویق کنید که گزینه‌های ممکن را بررسی کنند، یکی را انتخاب کنند و درباره‌ی آن به شما گزارش بدهند. به این ترتیب که صحبت خود را با جمله‌ی «من قصد دارم» آغاز می‌کنند و آنگاه نقش شما تنها این است که با گفتن «همین کار را بکن» تأییدشان کنید. ولی در نهایت، مسئول و مبتکر روش انجام کار، همان کارمند است.
مؤثرترین سازمان‌ها، از غول‌های چند ملیتی مانند آمازون گرفته تا شرکت‌های کوچک تازه‌تأسیس، همگی همین رویه‌ی اعتماد به کارکنان و آزادی عمل را در پیش گرفته‌اند.
________________________________________
: چگونه برای کارمندان هدف گذاری کنیم؟
________________________________________
?. عملگرا باشید

جلسات شرکت شما چگونه‌اند؟ آیا در نهایت به اقدام مشخصی منجر می‌شوند؟ یا صرفا با چانه‌زنی و بحث بی‌مورد تلف می‌شوند؟ اکثر جلسات این‌گونه‌اند. افراد ساعت‌ها با شور و حرارت بحث می‌کنند و در پایان بدون اینکه تصمیمی واقعی بگیرند، بحث خود را خاتمه می‌دهند. این دقیقا همان فرهنگی است که باید عوض شود. مسئولیت این تغییر نیز بر عهده‌ی رهبر است.
پیترز و واترمن به این موضوع پی‌برده‌اند که در شرکت‌های موفق هم رهبران و هم کارکنان، ???? توجه خود را بر «انجام دادن کارها» معطوف کرده‌اند. در واقع وقت خود را برای بحث در مورد اینکه چرا کارها انجام نمی‌شوند، هدر نمی‌دهند. بلکه تمرکز اصلی‌شان عملگرایی و ارائه‌ی نتایج است. ممکن است بپرسید چگونه چنین فضای کاری‌ای را به وجود بیاوریم؟
پاسخ این است که اولا خود شما به عنوان رهبر، باید الگوی سایر افراد باشید. به این ترتیب که فهرست کارهایی را که «واقعا باید انجام شوند» تعیین کنید.
در کتاب «Getting Things Done» آقای دیوید آلن (David Allen) نکات ظریفی را مطرح می‌کند. مثلا می‌گوید فقط تاریخ‌های مهم را روی تقویم خود علامت بزنید، مثل قرارهای قطعی. مثلا نوبت ویزیت دکتر یا ضرب‌الاجل تحویل کار. می‌گوید وظایف روزمره را در تقویم ننویسید. این کارها را در فهرست دیگری یادداشت کنید. او اسم این فهرست را «اقدام بعدی» گذاشته و می‌گوید کارهای روزمره را در این فهرست بنویسید. چیزهایی مثل ایمیل زدن به فلان مشتری یا آماده شدن برای فلان کار مثل بررسی عملکرد معاونان. او می‌گوید این کارهای روزمره باید یکی پس از دیگری و فورا انجام شوند. به این ترتیب، هم بازده‌ی کاری خودتان بیشتر می‌شود و هم اعضای تیم‌تان می‌دانند در هر لحظه باید چه کاری انجام بدهند. این هم یعنی افزایش بهره‌وری.
تبلیغات

________________________________________
: ? راهکار موثر برای مدیریت جلسات
________________________________________
?. ارزش‌گذاری‌های الهام‌بخش را فراموش نکنید
یکی از الهام‌‌بخش‌ترین چیزها برای اعضای یک تیم، ارزش‌هایی است که رهبرشان بر اساس آن زندگی می‌کند. بعضا دیده شده ارزش‌های رهبر می‌تواند کل شرکت را متحول کند. آقای چارلز داهیگ (Charles Duhigg) در کتاب «The Power of Habit» همین موضوع را مطرح می‌کند. او می‌گوید شرکت آلومینیوم آلکوا مثال خیلی خوبی در این زمینه است. این شرکت در اواخر دهه‌ی هشتاد دچار مشکلات زیادی شده بود. برای رهایی از بحران، پل اونیل به عنوان مدیرعامل جدید استخدام شد.
این آقای اونیل به ایمنی کارکنان اعتقاد زیادی داشت. بلافاصله پس از شروع کار اعلامیه‌ای صادر کرد و گفت ایمنی کارکنان باید در صدر اولویت‌های شرکت قرار بگیرد. مقصود او به حداقل رساندن حوادث کار بود. هرچند سهامداران چندان به این امر اعتقادی نداشتند، ولی آقای اونیل آنها را وادار کرد همه‌ی فرایندها را مجددا ارزیابی کنند و ایمن‌‌سازی انجام بدهند.
نتیجه؟
شرکت به مکانی ایمن‌تر و سودآورتر تبدیل شد. به این ترتیب، اعلام اصول و ارزش‌های شخصی رهبر موجب شد افراد بر آنچه واقعا مهم است، تمرکز کنند.
?. برای رسیدن به رهبری سطح ? تلاش کنید

کارکنان مهم‌ترین منبع حیاتی هر کسب و کار هستند. تا آنجا که اهمیت‌شان حتی از رهبر گروه هم فراتر می‌رود. در واقع بهترین رهبر هم کسی است که خودش را در مرکز امور نداند.
آقای جیم کالینز (Jim Collins) یک مشاور مدیریتی برجسته است. او کتابی دارد به نام «Good to Great». آقای کالینز در این کتاب از مفهوم رهبری سطح ? حرف می‌زند. او می‌گوید این مفهوم، یک نقطه‌ی اوج است که رهبران باید در آرزوی دستیابی به آن باشند. این رهبران سطح ?، صادقانه در جهت مصلحت شرکت عمل می‌کنند. حال چه در سمت رهبر باشند چه به عنوان یکی از اعضای تیم. آنها حتی پس از ترک شرکت نیز به آن وفادارند و می‌خواهند سازمان کارش را خوب انجام بدهد. رهبران سطح ? از نظر شخصیتی متواضع هستند ولی روی نتایج تعصب دارند. آنها اعتبارشان را مرهون موفقیت‌های شرکت می‌دانند و نقش خود را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، ولی در هنگام بروز مشکلات، سریعا مسئولیت را به عهده می‌گیرند.
کالینز در این کتاب از آقای داروین اسمیت عنوان یک مثال برجسته یاد می‌کند. آقای اسمیت کسی بود که توانست کیمبرلی کلارک را به یکی از شرکت‌های پیشتاز در جهان تبدیل کند. ولی با این حال، آقای اسمیت هرگز حاضر نشد تصویرش به عنوان یک قهرمان چاپ شود. او مانند یک پسر روستایی لباس می‌پوشید، تعطیلات خود را صرف کار در مزرعه ویسکانسین می‌کرد و اغلب دوستان مورد علاقه‌اش از میان لوله‌کش‌ها و برق‌کاران بودند.
منظور من آن نیست که شما در انتخاب لباس یا دوست از آقای اسمیت تقلید کنید، بلکه می‌خواهم مرتبا به خود یادآوری کنید که در درجه‌ی اول به فکر منافع شرکت باشید و بعد منافع خودتان.
________________________________________
: ? روش رهبران موفق برای ایجاد انگیزه در کارمندان
________________________________________
?. راه و روش درستی برای اخراج کارمندان‌تان پیش بگیرید
صنایع و بازارها به صورتی غیرقابل‌پیش‌بینی تغییر می‌کنند. مثلا صنعتی که همین یک سال پیش کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسید، ممکن است هم‌اکنون عملا بی‌فایده باشد یا مثلا شاید بعد از مدتی متوجه شوید عضو جدیدی که حساب زیادی رویش باز کرده بودید، آن‌قدر‌ها هم فعال نیست. توجه کنید همه‌ی اینها در حالی اتفاق افتاده است که شما به عنوان رهبر هرچه در توان داشتید انجام داده‌اید.
در چنین مواردی، شاید بهتر باشد اجازه بدهید فرد گروه را ترک کند. هر استخدامی موفقیت‌آمیز نیست، یک فرد نامناسب می‌تواند برای سایر اعضای تیم و حتی خود رهبر، ویران‌کننده باشد. شاید اخراج سریع، منصفانه و سخاوتمندانه، بهترین گزینه‌ی پیش رو باشد. به این ترتیب هم از کسب‌وکار خود محافظت کرده‌اید و هم احترام‌تان نزد سایرین حفظ می‌شود.
فقط به خاطر بسپارید: هنگام بحران و گذر از شرایط سخت، اخراج کارکنان، اولین گزینه‌ی شما نباشد.
شرکت هیولت پاکارد (HP) یک مثال فوق‌العاده در این مورد است. در دهه‌ی ????، مدیران این شرکت توافق کردند که نگذارند شرکت‌شان وضعیت «استخدام و اخراج» داشته باشد. به همین دلیل در دوران بحران اقتصادی دهه‌ی ???? به جای اخراج کارکنان، حقوق کل اعضا را به میزان ده درصد کم کردند.
به این ترتیب، این شرکت بدون اینکه کسی را اخراج کرده باشد، دوران بحران را پشت‌سر گذاشت. جای تعجبی هم ندارد که وقتی با مدیران شرکت مصاحبه شد ?? نفر از ?? مدیر، کارمند‌سالاری را کلید موفقیت شرکت دانستند.
?. با واقعیت مواجه شوید

شنیده‌اید که می‌گویند: «با حقیقت مواجه شو»؟ خب این جمله در مورد یک رهبر بسیار مهم است. کارکنان‌تان باید این اطمینان خاطر را داشته باشند که می‌توانند بدون هیچ دلهره‌ای موارد ناخوشایند را با شما در میان بگذارند. این مورد در کتاب «Good to Great» آقای کالینز هم تأکید شده است. در واقع رهبران خوب فضای دوستانه‌ای ایجاد می‌کنند و به کارکنان‌شان اجازه می‌دهند اخبار ناخوشایند را بدون تردید منتقل کنند. برای ترویج این فرهنگ، اول از خودتان شروع کنید. به این ترتیب که هر‌گاه مرتکب اشتباهی شدید پبش از آنکه دیگران خودشان به آن پی‌ببرند، صریحا اشتباهات‌تان را مطرح کرده و با سایرین در‌ میان بگذارید.
همچنین می‌توانید راهکارهایی بیندیشید و مطمئن شوید هیچ حقیقتی از چشم‌تان مخفی نمی‌ماند. آقای براد استون (Brad Stone) در کتاب «The Everything Store» شرکت آمازون را به عنوان نمونه‌ای برای این مورد مطرح می‌کند. در این شرکت، همه چیز به طور مداوم بررسی می‌شود تا واقعیت‌های نه‌چندان خوشایند شناسایی شوند. آنگاه این مسائل به بحث گذاشته می‌شوند و برای رفع آنها چاره‌اندیشی می‌شود. شرکت گوگل نیز راهکار جالب توجهی برای کشف حقایق تلخ دارد. این شرکت هر هفته جلساتی برگزار می‌کند. همه‌ی کارکنان در این جلسه شرکت می‌کنند و مجازند سؤالات خود را از هر کس که مایلند، از بنیانگذاران گرفته تا هیئت مدیره بپرسند. جالب اینکه هیچ



همه حقوق محفوظ است

Posted آگوست 6, 2018 by 92 in category "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *